Sunday, February 28, 2010

.finally.

suatu masalah itu jika menyempit,
maka tabiatnya ia menjadi meluas
jika tali ditarik keras-keras, ia akan terputus
jika malam semakin gelap, petanda akan muncul fajar
itulah sunnah kehidupan yang sudah dan terus berlaku
itulah hikmah yang pasti terjadi
maka,
relakanlah jiwamu untuk meredhai kondisinya
kerana, setelah kehausan pasti akan ada air
setelah musim kemarau, pasti akan tiba musim hujan
-Syaikh DR.Aidh Bin Abdullah Al Qarni-

alhamdulillah..
alhamdulillah..
alhamdulillah..

assignment yg sdg di'print'

"maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan. sesungguhnya kesulitan ada kemudahan. maka apabila engkau telah selesai (dari sesuatu urusan), tetaplah bekerja keras (untuk urusan yang lain). dan hanya kepada Tuhanmu engkau berharap"
[al-Insyirah: 5-8]

.in progress.


allahu rabbi,

pandanglah amalku

walau sekadar duri yang ku alihkan

hanya itu yang mampu terlaksana olehku

dengan tahap iman serendah itu

ampuni aku..

Saturday, February 27, 2010

.Ya Adeeman.


My soul is brightened by a light in my heart
When I praised God of mankind
And my soul is cheered up and the tears were flowing
Oh God! guide my heart to reason
In the tranquility of the night I pray during worshiping
While the black darkness is all around me
Oh Kind! Oh Most Merciful! Oh Most Forbearing!
Oh Kind! Your gifts are endless
Oh All-Hearing! Oh Answerer! Oh Most Magnificent!
Oh Creator of the strong predatory animals! Guide me
Guide me to truth, God
I depend on your guidance today
Oh God of the universe! You are my aid
You are the refuge of man in the afterworld
Here I am God, asking your forgiveness
Forgive me and grant me my wish

“Dan kepunyaan Allah-lah apa yang ghaib di langit dan di bumi dan kepada-Nya-lah dikembalikan urusan-urusan semuanya, Maka sembahlah Dia, dan bertawakallah kepada-Nya. dan sekali-kali Tuhanmu tidak lalai dari apa yang kamu kerjakan”.

[Huud:123]

Friday, February 26, 2010

.cendol.

sudah 2 hari sy mengalami cendol a.k.a runny nose yg agak teruk
dan untuk tempoh itu jugalah eseiment terpaksa ditunda gara-gara x selesa dengan situasi yg menimpa
tido malam pun terpaksa bertemankan sekotak tisu dan bakul sampah di sebelah
huhu~

dengan cuaca yg x menentu sejak akhir-akhir ni
sekejap panas membahang
sekejap hujan lebat yg amat
suhu badan pun da jadik pening2
sekejap panas
sekejap seram sejuk
aduss,
bleh mengundang demam agi neh!
TT.TT

agaknya,,
taun ni kena admit ke ward ag x?
kena inject ag x?
klu bleh..
nak rekod bersih dari mc dan inject^^
sepanjang 3 sem foundation,
tiap2 sem sy kena inject dan dapat mc
taun ni?
x naaakkk.....

.maulud.

"hari ini telah aku sempurnakan bagi kamu agamamu, telah aku cukupkan bagi kamu nikmat-Ku dan Aku redha Islam itu sebagai agama kamu"

al-maidah:3

malu rasanya menyatakan cinta
kepada dia kekasih Allah
kerana dia insan mulia
sedangkan aku insan biasa

Allahumma solli 'ala saidina Muhammad,
Allahumma solli 'ala saidina Muhammad,
Allahumma solli 'ala saidina Muhammad,
Wa 'ala alihi wasohbihi wasallam

selawat dan salam buat Nabiku,
semoga Allah mengurniakan baginda tempat yang tertinggi dan terpuji baginya..

Ya Allah, sampaikanlah salam rinduku pada baginda s.a.w.

Thursday, February 25, 2010

.al-'ilmu.

When you feel all alone in this world
And there’s nobody to count your tears
Just remember no matter where you are
Allah knows, Allah knows.

When you’re carrying a monster load
And you wonder how far you can go
With every step on that road you take
Allah knows, Allah knows.

Chorus:
(Cause) No matter what, inside or out
There’s one thing of which there’s no doubt
Allah knows, Allah knows.

And whatever lies in the heavens and the Earth
Every star in this whole universe
Allah knows, Allah knows.

When you find that special someone
Feel your whole life has barely begun
You can walk on the moon shout it to everyone
Allah knows, Allah knows.

When you gaze with love in your eyes
Catch your glimpse of paradise
And you see your child take the first breath of life
Allah knows, Allah knows.

Chorus
When you lose someone close to your heart
See your whole world fall apart
And you try to go on but it seems so hard
Allah knows, Allah knows.

See we all have a path to choose
Through the valleys and hills we go
With the ups and the downs never fret never frown
Allah knows, Allah knows.

Chorus 2x
Every grain of sands in every desert plants
He knows…
Every sheet of palm, every closed hand
He knows…
Every sparkling tear on every eye lash
He knows…
Every thought I had and every word I share
He knows…
Allah knows…

Wednesday, February 24, 2010

.dinner.

lately ni,
saya selalu murah rezeki untuk makan besar
bermula dari dinner di equatorial bangi hotel yg berharga RM55 perhead..
dan malam ni lak,
udang dan ketam besar yg diimport dari sarawak
hehehe..
thanx mak cik sbb susah2 poskan ngan flight td..

menu:
nasi putih, udang, ketam dan ayam(daya belikan)

sebelum

xpernah agi jumpa udang besor cmgini..^^

selepas

licin!

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

ni plak tem kat hotel aritu...
rezeki..rezeki..alhamdulillah..

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

sorotan untuk hari ini:

kejohanan olahraga tahunan kali ke 3

gmbar full rehearsal yg diambil dari tingkap bilik..

overall,
rumah oren masih mengekalkan kejuaraan untuk kali yg kedua..
btw congrate to..
aziemah yg menang larian 4x400
dan adhwa yg dinobatkan olahragawan tahunan..

to syafiq..
sakit ke jatuh tadi??
ngee~

Monday, February 22, 2010

.bocor.

ngee~
ini adalah entri ke dua utk hari ni..
rajinkah aku?
hahaha...
sementara ada masa seketika utk menulis..
baik gunakan dengan sebaiknya
sebelum nikmat masa lapang itu berlalu pergi..
huuhu..

sejak petang tadi ag..
hujan x henti-henti
lebat sangat!
kilat..guruh..
hingga melewati solat maghrib
consequentnya, terpaksa la berjemaah kat bilik ngan rumate2 kesayangan...
isyak tadi alhamdulillah baru berkesempatan ke masjid
dan sempat la gak dengar saki-baki kuliah maghrib tadi..
alhamdulillah..

actually..
perkara ni da beberapa kali berlaku setiap kali hujan lebat
dan kami pun memang da berbuih mulut dinasihatkan oleh penyelia asrama dan naib ketua biro KD, farah untuk pindah bilik..

degil!
asa sayang lak nak tinggalkan bilik ni...
sob23..

abaikan kipas yg berhabuk dan hitam itu.hahaha!

ni lah puncanya...
air menitis keluar dari siling dan kena kipas..
bimbang gak electric shock
tapi...hehehe~

terpaksa lapik papers + letak baldi utk takung air..
abes lencun kertas tuh!

kesian kat daya(rumate) yg terpaksa terbalikkan tilamnya dek xnak kasik basah...
nseb bek yg saya punya x!huh.

tadi sempat gak saya mesej kat hampir semua classmate utk maklumkan hal ni..

antara feedback dorg:

kak dila
"baca ayat penahan. kot2 bley tahan hujan masuk.."
hah!ada ke?? xpenah ag dgr ada ayt penahan hujan tem bljr DS lu...hehe~

aziemah
"jgn on suis..g kumpul kat bilik saya"
mentang2 bilik sbelah jek!^^

anfal
"ea..ciannye! InsyaAllah Allah mudahkan.. dok cni pun bleh"
thanx awk. xpe.. hujan da brenti..len kali ek?

dan antara byk2 mesej yg diterima,
naima + shiqah yg paling mantOp jawapannya...
mentang2 la nk pegi B.I.G...

naima
"Ya Allah! ye ke.. kalo perlukan bot penyelamat.. bgtaw ea.. hehe. jgn lupa gak pakai kasut air, mudah sket nak berenang nati.."

cikah
"yeke? adoyai ciannye die.. xpe2, bley main banan bot kat lam bilik.. sy nak blatih water cnfident kat sana leh x??"

aduusss!!
pening..pening..
btw, syukran ala kullihal kpd shbt2 yg amek berat kat kami..
insyaAllah,
ada kesempatan nati.. kami akan tuka gak bilik ni..
blok mana?
still searching + surveying...
huhu~~
sampai bila nak duk sini kan??

mode: tgh pertimbangkan cdngan pindah bilik segera!TT.TT

.berangan.

..currently listened to..

For The Rest Of my Life
Maher Zain

I praise Allah for sending me you my love
You found me home and sail with me
And I`m here with you
Now let me let you know
You`ve opened my heart
I was always thinking that love was wrong
But everything was changed when you came along
OOOOO
And theres a couple words I want to say

Chorus:
For the rest of my life
I`ll be with you
I`ll stay by your side honest and true
Till the end of my time
I`ll be loving you.loving you
For the rest of my life
Thru days and night
I`ll thank Allah for open my eyes
Now and forever I…
I`ll be there for you

I know that deep in my heart
I feel so blessed when I think of you
And I ask Allah to bless all we do
You`re my wife and my friend and my strength
And I pray we`re together eternally
Now I find myself so strong
Everything changed when you came along
OOOO
And theres a couple word I want to say

*Repeat Chorus

I know that deep in my heart now that you`re here
Infront of me I strongly feel love
And I have no doubt
And I`m singing loud that I`ll love you eternally

Repeat Chorus
I know that deep in my heart..

********************************************

bestnya kalau satu hari nanti,
ada orang akan dedicate lagu ni untuk saya
wink!
^^
note: ill be waiting 4 dat moment..ngee~

Sunday, February 21, 2010

.pertamanya.

alhamdulillah..
pagi tadi saya diberi kesempatan dan keluangan masa untuk mengikuti kuliah dhuha

if im not mistaken,
ni kali pertama pergi untuk tahun ni
(klu x silap gak..baru 3 x je kuliah ni diadakan)

alasannya?
balik gombak. x tahu. dan 'terlajak'
huhuhu~

kuliah hari ni agak santai dengan kehadiran 3 orang ahli panel yg hebat

1. akhi aizuddin khalid
engineer petroleum petronas klcc.. merangkap ketua PEMBINA dan bekas ketua pelajar sewaktu di Aussie

2. ukhti syazamawati zam hashari
student usim.. skrg ni tgh smbg phd dalam bidang food tech

3. akhi amin idris
pakar motivasi dan penulis buku magnet diri

bersama satu tajuk forum yg amat menarik untuk dibincangkan..

"BILA BAJU MELAYU BERTEMU BAJU KURUNG"


first impression?
mesti ada kaitan ngan jiwa remaja
cinta-cintun.
islamic coupling.
bercinta sebelum kahwin
x kurang juga, of course isu ikhtilat serta masalah sosial yg semakin menghimpit..
dan telahan saya itu benar sama sekali..

masalah jiwa dan perasaan atau lebih dikenali dengan istilah 'cinta' ni adalah fitrah
ya, fitrah!
memang fitrah manusia untuk mencintai dan dicintai
namun,
ke manakah kita salurkan perasaan itu?
adakah betulkah pada tempatnya?

masih teringat tika saya ditanya oleh seorang sahabat sewaktu forum "saatnya melamar cinta"

dia: apa yang anda tahu tentang cinta?
saya: fitrah
dia: perlukah kita bercinta?
saya: perlu. jika kena pada masa, tempat dan orangnya
dia: adakah anda sedang bercinta?
saya: x. insyaAllah cinta saya hanya untuk ALLAH

jika cinta kita hanya untuk Allah..
apa buktinya?
cukupkah sekadar solat 5 waktu?
cukupkah hanya dengan kita melakukan apa yang disuruh dan meninggalkan apa yang dilarang?
masyaAllah...
diri kadang kala hanya tahu mengatakannya..
tapi, sejauh mana pelaksanaannya?

kita masih mempunyai komitmen yang tinggi terhadap Sang Pencipta
kita hanyalah seorang hamba yang akan diuji dengan segala macam perkara
soal hati, perasaan
xkurang juga musibah dan cabaran yg menimpa

"apakah kamu mengira bahawa Kami menciptakan kamu main-main(tanpa ada maksud) dan bahawa kamu tidak akan dikembalikan kepada kami?"
[al-mu'minun:115]

setiap kali diuji,
kembalilah padaNya
mengadulah dengan rasa penuh rendah diri

[masih terngiang-ngiang kata-kata ukhti syazamawati tadi..]

Ya Allah jika aku jatuh cinta, cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya padaMu, agar bertambah kekuatanku untuk menyintaiMu..

Ya Muhaimin jika aku jatuh hati, izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut padaMu agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu…

Ya Rabbana jika aku jatuh hati, jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling daripada hatiMu..

Ya Rabbul Izzati jika aku rindu, rindukanlah aku pada seseorang yang merindui syahid di jalanMu…

Ya Allah jika aku menikmati cinta kekasihMu, janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhirMu..

Ya Allah jika aku jatuh hati pada kekasihMu, jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh dlm perjalanan panjang menyeru manusia kpdmu…

Ya Allah jika Kau halalkan aku merindui kekasihMu, jangan biarkan aku melampaui batas sehingga melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepadaMu

Amin….

**********************************

"cintailah Yang Mencipta lebih daripada yang dicipta kerana Yang mencipta itulah mencipta yang dicipta dan mencipta cinta untuk yang dicipta mencinta Yang Mencipta dan dicipta"

Saturday, February 20, 2010

.test.

[test]
native deen

Lately things have been so stressed for you
It seems like life is trying to mess with you and pester you
You thought you knew exactly what to best pursue
You working hard on those things that you set to do
But you confess it's true that your success is few
And your folks are only helping in depressing you
You try to do the Deen but they be stressing you
And it gets to you but you suppress that too
An exam, you go and study day and night
You pray and write, hope for a grade you like
But when you get the test you're in dismay and fright
There's no A in sight and only 8 were right, wow!
And what about the sister you enquired about
She's so pious, devout that it required a scout
But then you get the news her Wali fired you out
They were wired, no doubt, to someone higher in clout
Lately its seems that your calling in life
Is just you falling in strife
The word appalling is right
And you notice you've been feeling sick, why who knows
So you call upon the doctor she can eye it close
She tells you I suppose, that you wont be very happy when I diagnose
Although you try your hardest not to cry it shows
It's a monster load, and your strength is sinking
You start wondering and thinking

What's going on? it seems all wrong, why am I the one struggling along?
I don't know why I'm hurting, I never hurt nobody
My life I'm living right, but it's crumbling around me
How strong is my faith this time? (got to pass the test)
Will my solution include Haram? (got to pass the test)
I gotta be strong during times like these, (got to pass the test)
I know after hardship there goes ease! (got to pass the test)

It's a test, (from Allah), a test (from your Lord), it's a test (what you gonna do?), gotta realize it's a test (4x)

Folks used to say you were smarty kid
Others made mistakes but you hardly did
Since then man, life has just been marvelous
You stand tall like an obelisk
It's obvious
Your high paying job is never arduous
Your living in your crib and you got marble this and marble that
Others dream to rival that
And your blessed to never draw major debt
because success is your motto nothing keeps you down
Passing peeps in town, yo by leaps and bounds
People clapping when you talk because of deep renown
You drive Hummers and top model jeeps around
You know its bad and haram to be a miser and boast
But your healthier and wealthier and wiser than most
You gotta an adviser to those, who try to propose
Cause there's so many potentials that they line up in rows
You got it all, the power the money the wealth
Your thinking God's gotta love you more than anyone else
But wait Whoa wait a second, this isn't what your thinking
You gotta stop and think why you getting all the blessings
Don't want to let it shake ya, or let the devil make ya
Forget to praise Allah and then fail the test your taken
No doubt you're gonna try your best
Gotta be thankful and pray no less
Already gotta head up above the rest
Cause you realize this is just a test

Chorus

So face it, in life, you'll be tested at times
The devil, he's bright, don't let him mess with your mind
Yo, we're blessed, the Divine, which is the best for mankind
So He (God) gives us exams so don't get stressed out and whine
Even the best of all humanity was tested Himself
Allah can test us with calamity or test us with wealth
Can you hold back from profanity and focus yourself
Or maybe keep away from vanity and function in stealth
It's tough, trust me I know that it's rough
But after pain comes ease and you'll be blessed from above
I hope when the time for my test comes along I will cope and I'll find I'll be blessed when I'm strong
So my people, when life is a mess
You gotta focus and realize, this could be your test

***********************************************************

"Allah tidak membebankan seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Dia mendapat (pahala) dari (kebajikan) yang dikerjakannya dan dia mendapat (seksa) dari (kejahatan) yang dilakukannya. (Mereka berdoa) 'Ya Tuhan kami, janganlah Engaku hukum kami jika kami lupa atau kami melakukan kesalahan. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebani kami dengan beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kami kepada apa yang kami tidak sanggup kami memikulnya. maafkanlah kami, ampunilah kami dan rahmatilah kami. Engkaulah pelindung kami, maka tolonglah kami menghadapi mereka orang-orang kafir',"
[Surah Al-Baqarah : 286]

wahai hati dan jiwa yang berbolak-balik..


kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diredhainya
(al-fajr:27-28)

Friday, February 19, 2010

.hidayah.

..kerlipan cinta..

Hidayah...
Kerlipan cipta cintaku
Harum rembulan mawar
Dingin dihakis keseorangan ....

Aku masih menghitung diri ..
Kesiangan yang panjang
Ingin mengisi hati

Padamu kasih
satukan aku
Dengan rahmatmu
Dengan Kalimah
Malam siangku
Berliku liku
Duri dugaan
Siratan cinta

Biar di jemala mentari
Biar di bahu gunung berapi
pasrahku abadi untukMu...
untukMu

Ku kembara setia disisiNya
Ku inginkan bahagia abadi
ku impikan sentosa dibawah naunganNya
selamanya..

"Wahai Tuhan Kami! Janganlah Engkau Pesongkan Hati Kami Sesusah Engkau Berikan Petunjuk Kepada Kami. Dan Kurniakanlah Kepada Kami Rahmat Dari Sisi-MU. Sesungguhnya Engkau Maha Pemberi Kurnia"

Thursday, February 18, 2010

.kekuatan.

membuang duri di jalanan
tampak mudah
namun sukar dilakukan
mengajak beramal kebaikan
perlukan kekuatan iman

ahhhh!!
kenapa lidah seringkali kelu untuk mengajak orang lain berbuat kebaikan?

"awak..jom pegi masjid!"

"jom jemaah sama-sama!"


"dah solat dhuha?jom!"


ayat yg simple.
mudah.

tapi...

sukar sekali untuk dilontarkan.


ahhh!
lemahnya tahap imanku..


bukannya mudah untuk masuk ke syurga
bukan pentingkan diri sendiri sahaja
jiran tetangga perlu diingatkan sama
agar dia tidak mendakwa di sana


"kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah dari yang mungkar, dan beriman kepada Allah. Sekiranya Ahli Kitab beriman, tentukah itu lebih baik bagi mereka, di antara mereka ada yang beriman, dan kebanyakan mereka adalah orang-orang fasik"
(Surah Al-Imran:110)

Wednesday, February 17, 2010

.alif ba ta.


ا is for Allah, nothing but ALLAH


ب is the beginning of Bismillah


ت is for taqwa, bewaring of Allah


ث is for thawab, a reward


ج is for Jannah, the garden of Paradise


ح is for hajj, the blessed pilgrimage


خ is for Khateem, the seal of the prophethood given to the prophet, Muhammah s.w.t


د is for deen, Al Islam, religion with Allah since time began


ذ is for dzikir, remembering Allah


ر is for the month of Ramadhan


ز is for zakat, to pure our greed, when we give our money to those in need


س is for Salamu alaikum, peace be with you wa'alaikumussalam


ش is for shams, the shining sun, which Allah placed for everyone


ص is for solat, for when we pray facing him, everyday, facing him, till we meet our lord, Allah there's only one God and Muhammad is His Messenger. Allah, La ilahi illa'allah


ض is for dhuha, the morning light, the sun turned from red to white


ط is for tareeq, the path to walk upon


ظ is for dhil, a shadow


ع is for 'ilm, the thing to know, to make our knowledge grow, in Islam


غ is for ghaib, a world unseen and that we know is not a dream


ف is for the opening, Al-Fatiha


ق is for Quran, the book of God


ك is for kalimah, a word we're taught to teach us what is good and what is not


ل is the beginning of La ilaha illa'allah


م is for the Mesengger, Muhammad s.w.t


ن is for nawm, the sleep God gave to give us rest after the day


و is for wuduk, before we pray, to help us wash our sins away


and ه is for Hijrah, the journey that the Prophet made


sabda Rasulullah S.A.W

"Iman seseorang hamba Allah tidak akan lurus sebelum hatinya lurus, dan hatinya tidak akan lurus sebelum lidahnya lurus"

(H.R Ahmad)

.0307.

kita adalah saudara selagi kita bersujud pada kiblat yang sama..

tiada ungkapan perpisahan dalam persahabatan walaupun maut menjadi noktahnya kerana seorang sahabat itu terlalu istimewa dalam doa saudara yang lain biarpun tanpa bayangnya..

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

if you're alone
ill be your shadow

if you want to cry,
ill be your shoulder

if you want a hug,
ill be your pillow

if you need to be happy,
ill be your smile

but anytime you need a friend,
ill just be me

our friendship won't ever grow old. you'll always be there. i know that is true.
ill always be here, always for you.


selamat ulangtahun persahabatan kita yang ke-7
BRaInS-ians 0307

terima kasih kerana sudi menjadi sahabat kepada diriku ini!

Monday, February 15, 2010

.berjaulah.

pack.full.padat.
itu adalah antara words yg terbaik untuk menggambarkan cuti hujung minggu saya
as i said before tis,
berbaloi even saya cuma balik 2 hari!
dari petang semalam ag kami satu family 'berjaulah'
sekali-sekala semua pulang bercuti
jarang untuk mendapat peluang sebegini lagi..
^^

petang semalam,
balik dari kenduri kahwin + pegi umah 'chek'
abah bawa kami satu famili ke pantai
dah lama x minum ABC sama2 sambil bertukar-tukar cerita
huhuh..
sambil2 tu,
sempat la gak g posing kat taman tepi pantai tu dengan baju yg langsung x sesuai untuk bersukan..
ngee~~


:: angah + kakak ::


:: man + adik + atih ::


:: abang + atih ::

abah + umi?
hanya memerhati dari jauh..
>,<
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

perjalanan hari ini sungguh panjang..
seawal pagi ag,
kami dah keluar dari rumah dan bertolak ke kb
dari Billion then KB Mall pastu ke Parkson
hampir semua supermarket kami masuk
agendanya:
mencari kasut untuk 'cinderella' neh!
wiwiwi~
akhirnya,
ketemu la jugak kasut di istana camel active
dek kerana terbanyak pulak pilihan,
kompius la plak nak wat da best choice..

kiri ke kanan?
umi kata kanan nmpak ladies sket
saya plak lebih suka kiri..
simple!

perjalanan diteruskan ke pasir mas..
abah+umi nak tunaikan janji kepada kami
nak bawak pegi jalan2 di kawasan bebas cukai + melawat masjid yg femes di sana..

terpaksa jalan kaki jauh sket sebab kereta x dapat park

selesai "beli-belah" yg x seberapa kat sana
tibalah ke destinasi kemuncak jaulah kami iaitu
tereeennnggggg...


MASJID BEIJING!

alhamdulillah..
setelah sekian lama abah+umi janji nak bawa datang sini
akhirnya,
tertunai la gak
ramai sangat orang datang lawat+solat kat sini
dan alhamdulillah,
kami juga berkesempatan untuk solat jemaah asar bersama

sengaja diambil menghadap matahari..^^

dengan ciri seni bina ala-ala China

kami umpama berada di Beijing..

subhanallah..
alhamdulillah..
allahu akbar!

"Tidakkah mereka perhatikan, bagaimana Allah memulai ciptaan kemudian mengulanginya? Sesungguhnya yang demikian itu mudah saja bagi Allah. Katakanlah:Berjalanlah di muka bumi dan perhatikanlah, bagaimana Allah memulai ciptaan, kemudian Ia mengulangi penciptaan itu sekali lagi. Sesungguhnya Tuhan Berkuasa atas segala sesuatu"
(29:19-20)

::berjalan.melihat.mentafsir::

Sunday, February 14, 2010

.kekeluargaan.

cuti weekend yg bermakna
ngee~~
after about one month and half x balik
finally,
menjejak la jugak kaki kat umah ni

even cuti saya hanya 2 hari
xtermasuk 2 hari perjalanan yg memenatkan..
but,
berbaloi!


Nabi s.a.w bersabda:
Tidak akan masuk Syurga orang yang memutuskan hubungan kekeluargaan (Silaturahim)

Friday, February 12, 2010

.1202.

my dear atih,


melangkah itu mudah,
namun mencari arah itu yang terkadang payah.

mencari jalan itu mudah,
namun memahami destinasi itu yang susah.

menyusuri susur itu mudah,
namun menuju noktah itu pasti mendatangkan lelah

dalam semua ini..
menjaga istiqamah itu paling susah,
payah dan lelah
namun DIA amat faham bagi hambanya
DIA tidak meminta manusia menjadi yang terbaik,
hanya perlu untuk melakukan yang terbaik,
meletakkan sandaran dan keyakinan penuh kepadaNYA,
lantas nescaya DIA akan menguruskan yang selebihnya,
agar yang terbaik itu menjadi milik manusia

Moga perjalananmu sentiasa di dalam lindungan dan penjagaan ALLAH s.w.t


"happy birthday to you
from the bottom of my heart.
and may your good times multiply,
till they're flying off the chart!"

luvs,
kakak

Wednesday, February 10, 2010

.analisis.

0118am

malam makin menginjak tua
mata mula terasa berat untuk dibuka
tapi,
tugasan ini masih perlu dihabiskan segera
analisis sukatan.
bukan satu kerja yang mudah!
kena belek buku satu-satu
cover to cover
page by page
baca teks one by one
then,
buat kesimpulan sendiri

abaikan meja yg saya messy
but, kredit to kaler pensel aziemah yg byk membantu saya "menconteng" nota-nota itu!

mengeluh?
biar kalam saja yang berbicara.

“Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah (be fearfull of Allah The Almighty) kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan).”

kepenatan yang x pernah surut mula menghambat mental+fizikal untuk ber'uzlah' segera!
gtg sebab cik katil da panggil-panggil..^^

Tuesday, February 9, 2010

.traveller.


Dari Ibn Umar r.a., katanya : "Rasulullah SAW telah memegang bahuku dan bersabda : ‘Anggaplah dirimu di dunia ini sebagai seorang perantau, atau pengembara.’ Maka Ibn Umar berkata : “Jika engkau berada di waktu petang, maka janganlah engkau menunggu pagi. Dan jika engkau berada di waktu pagi maka janganlah engkau menunggu petang. Gunakanlah waktu sihatmu sebelum datang waktu sakit. Dan gunakanlah waktu hidupmu sebelum datang waktu mati. "

.addicted.

saya sekarang tengah 'asyek' duk layan kepada 4 lagu neh
WMP x henti2 replay lagu yg sama!

menariknya,
semuanya dinyanyikan oleh maher zain
x boring ke?^^

bermula dari lagu
:: open your eyes
:: thank you Allah
:: InsyaAllah
and last but not least
:: always be there

lagu yang simple
tapi dalam masa yg sama mempunyai banyak mesej Islam
sungguh mendalam + menarik untuk dihayati

dan ini adalah perkongsian lirik yang ke 3 dari saya
sebelum ni dh post open your eyes + insyaALLAH

**************************************************************
I was so far from you
Yet to me you were always so close
I wandered lost in the dark
I closed my eyes toward the signs
You put in my way
I walked everyday
further and further away from you

Ooooo Allah, you brought me home
I thank you with every breath I take

الحمد لله الحمد لله
All praises to Allah

I never thought about
All the things you have given to me
I never thanked you once
I was too proud
to see the truth
And prostrate to you
Until I took the first step
And that's when you opened the doors for me
Now Allah, I realized what I was missing
By being far from you

الحمد لله
All praises to Allah

Allah, I wanna thank you
I wanna thank you for all the things that you've done
You've done for me through all my years I've been lost
You guided me from all the ways that were wrong
And did you give me hope

O Allah, I wanna thank you
I wanna thank you for all the things that you've done
You've done for me through all my years I've been lost
You guided me from all the ways that were wrong
I wanna thank you for bringing me home

الحمد لله
All praises to Allah

الحمد لله
****************************************
"mana nikmat Tuhan kamu yang manakah yang ingin kamu dustakan?"

Monday, February 8, 2010

.insya Allah.

::maher zain::

Everytime you feel like you cannot go on
You feel so lost
That your so alone
All you is see is night
And darkness all around
You feel so helpless
You can`t see which way to go
Don`t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side

Insya Allah3x
Insya Allah you`ll find your way

Everytime you can make one more mistake
You feel you can`t repent
And that its way too late
Your`re so confused,wrong decisions you have made
Haunt your mind and your heart is full of shame

Don`t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side
Insya Allah3x
Insya Allah you`ll find your way
Insya Allah3x
Insya Allah you`ll find your way

Turn to Allah
He`s never far away
Put your trust in Him
Raise your hands and pray
OOO Ya Allah
Guide my steps don`t let me go astray
You`re the only one that showed me the way,
Showed me the way 2x
Insya Allah3x
Insya Allah we`ll find the way


Remember your Lord in your soul with humility and fear, and not with a loud voice, morning and evening, and do not be among the inattentive

“Dan sebutlah serta ingatlah akan Tuhanmu dalam hatimu, Dengan merendah diri serta Dengan perasaan takut, dan Dengan tidak pula menyaringkan suara, pada waktu pagi dan petang dan janganlah Engkau menjadi dari orang-orang Yang lalai"
(al-A`raaf : 205)

.koyakan.

semudah inikah koyakan sejadah iman itu ditampal?

dalam kita melangkah, kadangkala kita diuji dengan ujian yang terasa berat hingga kita terduduk menangis. peritnya terasa. tapi, ketahuilah dan renungilah kembali ke dalam diri kerana air mata tika itu hadir mungkin kerana DIA mahu kita menjahit kembali sejadah iman yang terkoyak dek lantaran ada langkah-langkah yang tersasar dari keikhlasan.
semoga kita tabah dan ditetapkan iman.

"orang-orang yang beriman dan hati mereka tenang kerana zikir kepada Allah.
Ketahuilah sesungguhnya zikir kepada Allah akan membuat hati menjadi tenang."

(Ar-Ra’du:28)

Sunday, February 7, 2010

.berirama.

lima hari tanpa entri baru..
umm,
frankly speaking, saya dalam usaha menyesuaikan diri dengan perubahan ini
my daily routines totally different!
sblum ni, leh gak nak 'berpoya-poya'
but now,
"baru ku tau nikmat masa lapang itu"
huhu~~
kena manfaatkan sebaiknya
house chores, assignments, homeworks
aduss!
TT.TT
sume kena disetelkan dengan segera
A.S.A.P!


actually, banyak cerita mahu dikongsi
bermula dengan antara dinner termahal yg pernah dinikmati
RM55 perhead!
meeting yang xpernah kenal erti putus asa perlu dihadiri
kisah kad bank saya yg hilang lagi
dan alhamdulillah kini telah berganti
tanpa 'dia' ketahui!
serta
saki-baki kehidupan saya bergelar seorang pelajar sejati!
^^

wuteva,
dunia blog ni sedaya upaya xkan saya akhiri
cuma perlukan masa untuk tenangkan diri
muhasabah dan perbaiki
apa yg baik moga diteladani
yang x elok,
jauh-jauh lari!

note:
kenapa almost word berakhir ngan 'i'? berirama lak tuh...
hiihiii..

Tuesday, February 2, 2010

.taklifan.

Seawalnya kejadian manusia itu sememangnya dia dijadikan sebagai pembawa taklifan dari tuhan segala ciptaan

Tatkala tiada satupun makhluk yang sudi menerima taklifan dari yang maha esa

"Sesungguhnya Kami telah kemukakan tanggungjawab amanah (Kami) kepada langit dan bumi serta gunung-ganang (untuk memikulnya), maka mereka enggan memikulnya dan bimbang tidak dapat menyempurnakannya (kerana tidak ada pada mereka persediaan untuk memikulnya); dan (pada ketika itu) manusia (dengan persediaan yang ada padanya) sanggup memikulnya. (Ingatlah) sesungguhnya tabiat kebanyakan manusia adalah suka melakukan kezaliman dan suka pula membuat perkara-perkara yang tidak patut dikerjakan. "

(Al Ahzab :72)

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

bersediakah aku menerima taklifan mu?
ikhlaskah?

ikhlas itu ibarat semut hitam, di atas batu hitam, dalam pekatnya malam

Semoga amanah yang terpundak di tunjak jemala aku ini menjadikan aku hamba yang lebih mendekatkan diri kepadaMU. Jadikanlah ujian yang bertandang sebagai peluang dan ruang untuk aku lebih mematangkan diri dalam menghadapi mehnah dan tribulasi dunia ini