Wednesday, August 4, 2010

.sempurna.

cikgu matematik saya pernah tanya..

"bentuk apakah yang paling sempurna?"
diam.
semua jenis bentuk mula bermian-main di fikiran kami.

"bulat.."

"kenapa bulat, cikgu?"

"sebab bulat itu satu bentuk yang sempurna.."

**********************************************************

dan hari ini,saya cuba membuktikan
benarkah bulat itu sempurna?

yahoo! answers..

Karena bulat adalah bentuk yang paling optimal/efisien bagi seluruh materi. Bila ada suatu benda yang fluid (belum solid) maka bulat adalah bentuk yang paling sempurna karena dengan bentuk bulat, dengan massa yang sama, maka akan mendapatkan luas permukaan yang paling kecil dibandingkan dengan bentuk yang lain, sehingga energi yang diperlukan untuk saling mengikat atau saling menyatu adalah paling kecil.
Pada awal terbentuknya bumi, bumi hanya berupa gumpalan gas yang fluid, sehingga secara natural akan membentuk bola bulat dan setelah mendingin akan menjadi bulat dengan agak oval di bagian equator karena pengaruh gaya sentrifugal akibat rotasi bumi.

dan yang paling saya ingat,
seorang konsultan yang pernah bagi talk pasal bentuk ni
pernah bagitahu...

"orang yang suka bulat ni suka makan, tido.."

hahahaha~ macam terkena plak!

corak bulat itu begitu sinonim dengan saya
oh ya!
kawan-kawan selalu kata saya ni 'kera aktif'

but i dunt think so!

siyes..
saya hanya pandai lukis bulat
xkan tu pun terus masuk kategori tu!

saya dan shiqah sewaktu menconteng banner hari guru yang entah apa-apa
^_^

kami berkongsi minat yang sama
x kira masa
asal ada krayon dan kertas di tangan
pen pun jadik!
kami pasti x lekang dari menconteng-conteng
abes terus penuh satu muka
hehehe~

x terkecuali..
dinding kelas turut menjadi mangsa vandalisme saya!

No comments:

Post a Comment

inspiring words