Saturday, December 17, 2011

.semoga.

*entri yang sudah lama dibekukan dalam draft ;)

pertama
tahniah atas kejayaan dapat 5A dalam UPSR
semoga dapat meneruskan kecemerlangan dalam PMR dan SPM pula 
(ayat skema!)

dan kedua
selamat hari lahir (15 dis)
semoga dengan pertambahan umur ini
adik akan jadi lebih matang dan tak gediks, oke? ;P

our spesial rainbow home-made cake-yang-tak-berapa-menjadi ;)
 
my dear adik,
 wishing you all the best on your birthday
may Allah bless you with success, health, happiness, patience and strength
may all your dreams come true 
and may you live the life that you have always dreamed of
may Allah bless you with victory in this life and eternal life too
selamat hari lahir!

Wednesday, December 14, 2011

.ketuk.

mungkin kita tidak sedari..
 
kadang-kadang 
suatu percakapan, 
suatu pertemuan, 
suatu interaksi yang pendek dengan seseorang,
atau 
hanya mungkin 
dengan secebis nota,
dengan sebuah pesanan sms,
dengan lontaran spontan daripada seseorang,
mampu mengubah kita,
mengubah cara kita berfikir,
mengubah tingkah laku kita

sukar untuk difahami 
sukar sekali untuk mengerti
bagaimana pertemuan atau perbincangan atau apa-apa yang tidak disengajakan dengan itu
sama ada secara langsung mahupun tidak
mampu menjadi satu turning point
lantas membawa satu perubahan baru dalam diri
 
mungkin Tuhan menghantar seseorang itu kepada kita
mungkin DIA menggunakan seseorang itu untuk menyentuh 
atau membangkitkan kesedaran pada diri kita
lantas kita pun berubah
berubah dan terus berubah ke arah kebaikan!

jujurnya,
Allah juga telah menghantar beberapa orang individu melalui alam maya ini untuk 'menyentuh' hati saya
sungguh,
besar kemungkinan mereka tidak menyedarinya
tulisan mereka bisa membuka minda saya,
tulisan mereka mempelbagaikan cara saya berfikir
dan tulisan mereka jugalah yang sedikit demi sedikit telah mengubah diri saya 
hingga mengubah gaya penulisan saya 
yang dahulunya lebih keanak-anakkan kepada lebih bergaya matang
walaupun kadang-kadang masih kekal begitu! ;P

terima kasih saya ucapkan kepada beberapa orang individu tersebut 
dan syukur juga kepada Allah kerana telah menghantarkan mereka kepada saya
menemukan saya dengan mereka walaupun cuma di alam maya
saya berharap penulisan mereka seterusnya bisa mengetuk pintu hati ramai yang lain sebagaimana ia bisa mengetuk pintu hati saya



apakah anda juga pernah bertemu dengan seseorang yang mampu 'menyentuh' hati anda? 

Friday, December 9, 2011

.simbolik.

bunga yang kembang dan cantik itu jarang yang wangi
begitulah juga orang yang cantik; 
kebanyakannya jarang berbudi

apabila si gadis dipuji dengan kata-kata,
“kamu ni cantiklah,” 
maka akan menguntumlah sekuntum senyuman dibibirnya dan berbungalah hatinya
tersipu-sipulah dia

aahhh… 
siapa yang tidak seronok bila dikatakan cantik dan menawan? 
begitulah resam manusia,
seronok bila dipuji 
tapi kecewa bila dikeji

kawai hana; bunga cantik
wanita itu sinonim dengan bunga 
dan bunga itu pula, 
pasti sekali dikaitkan dengan cantik 
bunga = cantik

soalnya, 
di manakah letaknya kecantikan sebenar pada seorang wanita?
kalau kita tanyakan kepada para lelaki maka sudah pasti kita akan temui pelbagai jawapan
ada yang merasakan kecantikan wanita itu pada wajah, pada bentuk tubuh, pada kebijaksanaan atau pada tingkah lakunya

namun,
jarang sekali kita akan katakan
cantik wanita itu kerana sifat malunya
ya, malu! 

pernah diceritakan..
pada suatu hari, Rasulullah saw berjalan-jalan bersama puteri baginda, Saidatina Fatimah r.a. Setibanya mereka berdua di bawah sebatang pohon tamar, Fatimah terpijak pohon semalu, kakinya berdarah lalu mengadu kesakitan.

Fatimah mengatakan kepada bapanya apalah gunanya pohon semalu itu berada di situ dengan nada yang sedikit marah. Rasulullah dengan tenang berkata kepada puteri kesayangannya itu bahawasanya pohon semalu itu amat berkait rapat dengan wanita. Fatimah terkejut.

Rasulullah menyambung kata-katanya lagi.

Para wanita hendaklah mengambil pengajaran daripada pohon semalu ini dari 4 aspek :-

Pertama : Pohon semalu akan kuncup apabila disentuh. Ini boleh diibaratkan bahawa wanita perlu mempunyai perasaan malu (pada tempatnya).

Kedua : Semalu mempunyai duri yang tajam untuk mempertahankan dirinya. Oleh itu, wanita perlu tahu mempertahankan diri dan maruah sebagai seorang wanita muslim.

Ketiga : Semalu juga mempunyai akar tunjang yang sangat kuat dan mencengkam bumi. Ini bermakna wanita solehah hendaklah mempunyai ikatan yang sangat kuat dengan Allah Rabbul Alamin.

Keempat : Semalu akan kuncup dengan sendirinya apabila senja menjelang. Oleh itu, para wanita sekalian, kembalilah ke rumahmu apabila waktu semakin senja. Ambillah pengajaran dari semalu walau pun ia hanya sepohon tumbuhan yang kecil.


sungguh,

wanita itu cantik jika pandai menjaga ke'malu'annya
sebagaimana juga dia menjaga kebaikan akhlak, peribadi dan kecantikan lahiriah mereka
benarlah,
malu itu separuh daripada iman

wahai wanita di luar sana,
mari kita jadi pemalu macam pohon semalu!
(malu yang bertempat)
^^

Wednesday, December 7, 2011

.ilham.

nikmat yang Allah kurniakan kepada kita 
sebenarnya, jauh lebih besar daripada nikmat yang kita minta, kan?

saat kita meminta rezeki, 
pada saat bersamaan rezeki yang Allah curahkan kepada kita, 
jauh lebih melimpah

saat kita meminta kebaikan, 
pada saat bersamaan kebaikan yang Allah berikan 
jauh lebih banyak dari yang kita duga

hanya masa, keterbatasan ilmu dan ketertutupan mata hati, 
membuat kita jarang menyedari besarnya kurnia Allah tersebut

Allahu rabbi
kita sering meminta, dan Allah tak pernah pun mengecewakan semua permintaan kita
tidak kira sama ada doa itu dalam keadaan terdesak atau semata-mata menunaikan kewajipan, 
setiap doa pasti Allah beri perhatian

“Apakah ada siapakah yang memperkenankan doa orang yang dalam kesulitan apabila dia berdoa, dan menghilangkan keburukan dan menjadikan kamu sebagai khalifah di bumi? Apakah ada di samping Allah tuhan yang lain? Terlalu amat sedikit apa yang dapat kamu mengingati.” 
(27: 62)

cuma
hanya masa yang membezakan
ada yang cepat,
ada yang lambat,
dan ada juga yang Allah tangguhkan dulu permintaannya itu
kerana Dia akan berikan sesuatu yang lebih baik di akhirat kelak
amin..
EnshaAllah

menurut pandangan ulama tasawuf, 
apabila Allah telah ringankan lidah seseorang hamba-Nya untuk berdoa, 
itu petanda Allah telah memberi lampu hijau untuk memperkenankan doa itu

kata Imam Ibn Ataillah: 
“Tatkala Allah membukakan mulut anda dengan bermohon kepada-Nya maka ketahuilah, sesungguhnya Allah berkehendakkan doa anda diperkenankan.”

yakinlah bahawa apabila Allah mengilhamkan kepada hati kita untuk berdoa, 
maka sudah tentu Allah akan memperkenankan doa kita itu
tetapi jika Allah tidak berkehendak memperkenankan sesuatu doa, 
maka sudah tentu Dia tidak mengilhamkan kepada hati kita ke arah itu

bukan mudah bagi seorang hamba Allah mengerakkan hati dan lidahnya untuk berdoa ,
jika tidak kerana taufik dan hidayah Allah
apabila hati dilembutkan untuk berdoa, 
bererti seseorang itu telah berasa kefakirannya di hadapan Allah
apabila kita sudah benar-benar berhajat kepada-Nya, 
maka Allah pasti tidak akan mengecewakan hajat kita itu
dipetik dari sini

Allahumma inni as'aluka ridhaakawal jannah, 
wa 'audzubika min sakhaathika wannaar
"Ya Allah, aku memohon kepada-Mu, ridha-Mu dan syurga; dan aku berlindung kepada-Mu dari murka-Mu dan api neraka".

dan jangan sekali-kali kita lupa, 
apa yang telah Allah berikan kepada kita sebenarnya lebih banyak daripada apa yang sedang kita minta!

Tuesday, November 15, 2011

.up!.

I know this isn't much. But I know I could. I could be better - Anonymous

Talk to myself.
Motivate myself every time.
And at most of the time.
I have to.
And I really meant it.
To keep the spirit up!
 
Allah is the best listener
You don't need to shout nor cry out load because He hears even the very silent prayer of a sincere heart
Crying is not a solution for a problem, 
be brave and face it! 
when you think you've it bad, others've had it worse. 
So be more grateful and learn from failures

Face anything with a smile :)
POSITIVE mode is on

Friday, November 11, 2011

.jauh.

bila terasa diri tak sempurna
terasa mahu jauhkan diri.
 
mengutip kembali semua ilmu, 
memanfaatkan semula hidup yang berbaki
 
 
oh yeah!
it’s been a few weeks I didn’t update my blog kan?
='(

Thursday, September 22, 2011

.again.

+ awak, saya rindu awak! rindu sangat-sangat!

- saya pun rindu awak juga ;)

+ kita dah lama tak borak macam dulu-dulu.. awak sibuk eh?

- diam.berkira-kira.

saya sibuk eh awak?
soal balik.
dush!
gaya je macam sibuk sangat 

tapi kan, suka sangat bila orang kata
ketika hari-hari mu dipenuhi oleh amanah hingga dadamu terasa sesak, bersyukurlah.. 
Allah masih menyayangimu 
karena Allah tak ingin hari-hari yang dilalui kekasih-Nya dipenuhi oleh kesia-siaan..

amin
inshaAllah
moga ada 'berkatnya' sibuk-sibuk ni..
**

+ awak, dah lama kita tak contact..

- takpe, kita kan masih 'berhubung'?

+ tapi.. x mesej pun, x kol pun...lagipun awak bukannya ada facebook. macam mana kita berhubung?

- doa ;)

biar saling tak berhubungan, namun saling mendoakan
doa kan 'tools perhubungan' paling superb!
saya doakan awak
dan awak pun jangan lupa doakan saya, ya..

**


feeling?
oh! ni bukan bab feeling cinta-cintun itu
tapi,
feeling a.k.a mood nak berblogging
hehe..

Monday, August 29, 2011

.T.


kepada semua yang mengenali diri ini;

selamat kembali kepada fitrah!
kullu 'am wa antum bikhoir

daripada:
eeffah dan keluarga

Saturday, August 27, 2011

.28.

Bulan Ramadhan, inilah sebaik-baik bulan.

Jika kita tak diampunkan oleh Allah di bulan ini, bila lagi?
Jika kita tak mendapat rahmat Allah di bulan ini, bila lagi?
Jika kita tak mendapat kebebasan api neraka Allah di bulan ini, bila lagi?
Jika tahun ini kita tak berpeluang mendapat Lailatul Qadr, ada tak peluang lagi?

*dipinjam dari sini

allahu robbi
sedar tak sedar
ramadhan bakal melabuhkan tirainya tidak lama lagi
sekejap sahaja kan?
27 hari sudah pun berakhir
dan kini hanya berbaki lebih kurang 3 hari sahaja lagi

allahu robbi
aku terfikir sendirian, 
memuhasabah diriku, 
apakah amalan-amalan yang telah aku lakukan sepanjang Ramadan ini? 
adakah aku telah bersungguh-sungguh dalam mengejar Lailatul Qadar, 
malam yang lebih baik daripada seribu bulan, 
ataukan aku telah menghabiskan malam-malamku di tempat peraduan? 
apakah telah aku telah cukup ikhlas dalam mengerjakan amal ibadahku selama ini? 
dan yang paling aku risaukan, 
apakah Allah telah menerima amalan-amalanku, 
ataukah ianya hanya akan dicampakkan kembali ke mukaku di akhirat nanti? 
nau’dzubillahi minzalik

allahu robbi
masih banyak yang perlu aku perbaiki, 
dan masih banyak bimbingan yang aku perlukan
aku berharap agar Allah masih memberikan aku peluang untuk bertemu lagi dengan Ramadhan akan datang, 
supaya aku dapat terus meningkatkan darjat iman dan taqwaku di sisi Allah swt
Ameen..

sekadar renungan untuk aku, kamu
andai ini ramadhan terakhir

wahai dikau…renunglah engkau akan nasib diri
wahai qalbu…sedarkah engkau akan gerak hati
wahai aqal…terfikirkah engkau akan apa yang bakal terjadi

andai ini merupakan Ramadhan yang terakhir kali buatmu
sekujur jasad yang bakal berlalu pergi
tatkala usia bernoktah di penghujung kehidupan duniawi
pabila tiba saat tepat seperti yang dijanji Ilahi
kematian…adalah sesuatu yang pasti

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu siangnya engkau sibuk berzikir
biarpun anak tekak kering kehausan air
tentu engkau tak akan jemu melagukan syair rindu
mendayu..merayu…kepada-NYA Tuhan yang satu

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu solatmu kau kerjakan di awal waktu
solat yang dikerjai…
sungguh khusyuk lagi tawadhu’
tubuh, minda, dan qalbu…
bersatu memperhamba diri
mengadap Rabbul Jalil…
menangisi kecurangan janji

“innasolati wanusuki wamahyaya wamamati lillahirabbil ‘alamin”
[sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku… kuserahkan
hanya kepada Allah Tuhan seru sekelian alam]

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tidak akan kau persiakan walau sesaat yang berlalu
setiap masa tak akan dipersia begitu saja
di setiap kesempatan juga masa yang terluang
alunan Al-Quran bakal kau dendang…bakal kau syairkan

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu malammu engkau sibukkan dengan pesta-pestaan
berterawih…berqiamullail…bertahajjud…
mengadu…merintih…meminta belas kasih

“sesungguhnya aku tidak layak untuk ke syurga-MU tapi…aku juga
tidak sanggup untuk ke neraka-MU”
oleh itu duhai Ilahi…
kasihanilah daku hamba-MU ini

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu dirimu tak akan melupai mereka yang tersayang
ayuh ke mari kita meriahkan Ramadhan
kita buru…kita cari…suatu malam idaman
yang lebih berkat dari seribu bulan

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu engkau bakal bersedia batin dan zahir
mempersiap diri…rohani dan jasmani
menanti-nanti jemputan Izrail
di kiri dan kanan …lorong-lorong redha Ar-Rahman
duhai Ilahi….
 
andai ini Ramadhan terakhir buat kami
jadikanlah ia Ramadhan paling bererti…paling berseri…
menerangi kegelapan hati-hati kami
menyuluhi diri ke jalan menuju redha serta kasih sayang mu Ya Ilahi…
semoga bakal mewarnai kehidupan kami di sana nanti


“Taqabbalallahu minna wa minkum”
 Semoga Allah menerima amalan kamu dan amalan kami

Friday, August 19, 2011

.formula.

bismillah
thummal hamdulillah

apa khabar iman?
apa khabar puasa?
bagaimana pula tadarus, sihat?
moga-moga ibadah puasa kita pada tahun ini jaaaaaaaauuuh lebih baik dari puasa sebelum-sebelumnya 
ameen..

hari ini mahu 'tepek' satu ilmu baru
tips yg nak dikongsikan ni adalah cara untuk menghafal muka surat setiap juzuk Al-Quran 
memang menakjubkan kerana hanya dengan menggunakan formula matematik ringkas, kita dapat tau muka surat setiap juzuk Al-Quran yang kita baca

jom sama-sama kita belajar...

Contoh 1

Jika anda ingin mengetahui Juzuk 5 di halaman ke berapa:
5-1 = 4, 4 perlu didarab dengan 2 jadi 4 x 2 = 8
Letakkan no 2 selepas jawapan.
Jadi, juzuk 5 adalah pada halaman 82
Sekarang lihat pada Quran dan anda akan lihat Juzuk 5 bermula pada halaman 82. 

Contoh 2
Jika anda ingin mengetahui Juzuk 10 di halaman ke berapa:
10-1 = 9, 9 perlu didarab dengan 2 jadi 9 x 2 = 18
Letakkan no 2 selepas jawapan.
Jadi, juzuk 10 adalah pada halaman 182

Contoh 3

Jika anda ingin mengetahui Juzuk 23 di halaman ke berapa:
23-1 = 22, 22 perlu didarab dengan 2 jadi 22 x 2 = 44
Letakkan no 2 selepas jawapan.
Jadi, juzu 23 adalah pada halaman 442

menarikkan?
;)

***

inshaAllah jika dipanjangkan umur esok
kita akan mula 'masuk' ke zon sepuluh ramadhan terakhir
satu zon, daerah yang sangat-sangat dinantikan kita
di mana Allah janjikan di sepuluh malam terakhir ini
akan ada satu malam
bilamana ibadah pada malamnya itu, akan lebih baik dari seribu bulan

Subahanallah..
hebatkan Allah?
Dia sangat-sangat sayangkan kita
sebab 
Dia hadiahkan kita satu malam 'khas' bagi umat nabi Muhammad untuk menggandakan nilai dan kualiti ibadah kita hingga menyamai ibadah 1000 bulan!

semalam dalam Semanis Kurma ada menyebut;
"alangkah ruginya manusia itu jika tak merebut-rebut peluang untuk 'berpesta ibadah' di bulan puasa ini, terutamanya di sepuluh malam terakhir. rebutlah, lipat gandakanlah ibadah kita, moga-moga kita tergolong dalam tetamu lalilatul qadrNya.."

jadi kawan-kawan,
marilah kita sama-sama 'check' kembali amal ibadah kita sepanjang 19 hari lepas
ok ke tak ok?
lagi ok,
kalau kita makin 'pecut' di sepuluh terakhir ni kan?

so,
on your mark, get set, GO!

Friday, August 12, 2011

.persepsi.

alhamdulillah
tika ni, 12 ogos 2011 bersamaan 12 ramadhan 1432H
jam 8.25 pagi

Allah masih bagi kekuatan untuk meneruskan ibadah puasa
dan bermula semalam, 
sedar tak sedar kita sudah masuk ke fasa 2
sekejap je kan?

bagaimana dengan amal kita sebelum-sebelum ini?
sudah mencapai pada tahap tertinggi kah?
*sob..sob..kena tepuk dada tanya iman sendiri dulu..

takut..
seandainya puasa 11 hari sebelum ini hanya sia-sia
alangkah ruginya kita

“Berapa ramai orang yang berpuasa, mereka tidak mendapat apa-apa daripada puasa mereka kecuali lapar dan dahaga.”

inshaAllah hari ini mahu berkongsi dua persepsi
yang mana saya kira mula wujud dalam diri manusia hari ini

golongan satu

orang yang hanya puasa adat
puasa yang tiada penghayatan
bila orang puasa, dia pun puasa,
tak makan, minum
bila orang bertarawikh, dia pun datang masjid sama

"yay!...ada lagi kurang 28 hari nak raya! x sabarnyaaaaaa...."

"sempat x eh nak buat kuih raya? nak pergi shopping kat jalan tar lagi..."

"bila nak habis puasa nih? lambatnya nak tunggu sebulan..."

atau mungkin,
kita berada dalam... 

golongan ke dua

orang Islam yang benar-benar faham madrasah Ramadan
pastinya mereka tidak melepaskan ia pergi begitu saja
setiap kali berpeluang menyambut Ramadan mereka pasti menjadi orang paling gembira bagi menyucikan rohani dan jasmani

"allahu rabbi, ramadhan sudah 12 hari berlalu. bagaimana agaknya puasa dan amal aku?"

"x sabarnya nak rebut sepuluh malam terakhir. moga-moga aku terpilih menjadi tetamu lailatul qadr Dia.."

"semoga dengan tarbiyyah ramadhan ini akan berijazahkan TAQWA untuk aku...amin..."

huh, kena ketuk kepala sendiri dulu
mana kedudukan iman saya sekarang?
sebabnya,

“Seandainya manusia mengetahui keistimewaan Ramadan, nescaya mereka ingin supaya sepanjang tahun itu adalah Ramadan”
 
memang rugi sangat-sangat kalau nikmat dan kesempatan ramadhan yang kita dapat kali ini,
kita tak isi mampat-mampat 
dengan amal ibadah ikhlas lagi berganda 
kita tak hiasi indah-indah
dengan qiam sujud syukur pada Pencipta

semuanya itu kita mesti rebut cepat-cepat
dengan menggunakan kudrat dan daya usaha superb yang Allah kurniakan..
bimbang sangat-sangat
takut seandainya
Allah tak temukan lagi ramadhan akan datang kepada kita
nauzubillah...

Ramadan itu taman
Taman untuk merawat diri
Daripada luka parah noda duniawi
Agar bekal taqwa dapat dicari

Sehebat-hebat Ramadan
Tuhan Ramadan lebih Maha Hebat
Mengapa hanya beribadat tika Ramadan?
Kita bukan hamba bulan ini

Allah matlamat kita
Dunia ini perjalanan sementara
Ramadan itu pemudah cara
Agar Taqwa dapat dibawa 

kena banyak-banyak doa,
kamu dan saya
moga-moga kita dalam golongan "T" sebagaimana yang disebutkan oleh Allah
amin!
=)

Friday, August 5, 2011

.megasale.

*post yang kesekian lamanya selepas hampir sebulan deactivate ^^

bismillah
alhamdulillah
thummal hamdulillah

hari ini dah mula menginjak masuk madrasah ramadhan hari ke 5
bulan 'megasale' dan promosi berganda-ganda dari Allah
bila mana amalan sunat dikira fardhu
dan fardhu digandakan 70 kali kebajikan pahala
subhanallah
wah, kena segera rebut tawaran hebat ni!
sangat keciwa dan rugilah jika ramadhan yang penuh barakah ini tak diisi dengan perkara-perkara baik kan?

“Ramadhan has come to you - a blessed month. Allah has made it obligatory on you to fast in it. During this month, the gates of Paradise are opened, the gates of the Hellfire are closed and the evil devils are chained. To Allah belongs a night in it, which is better than a thousand months. Whosoever is prevented from its good, then he has been deprived.”
— The Messenger of Allah صلى الله عليه وسلم narrated Abu Hurairah رضي الله عنه

so,
my dear me
let the birth of new moon
mark the start of happier life
;) 

Allahumma innaka `afuwwun tuhibbul `afwa fa`fu `annee
‘O Allah! You are forgiving, and you love forgiveness. So forgive me.’ 

Sunday, July 10, 2011

.diam.

it's been few days I am not blogging
sekadar stalker blog orang lain dari jauh
im not in blogging mood
plus : tak tahu nak conteng apa


talk write
Yes!
sekarang ni pun
I still have no idea what will I write

dan
  mungkin diam lebih baik untuk masa ni

Tuesday, July 5, 2011

.thunderstorms.

Note to self :-

“Hati tu Allah yang pegang.
Allah yang memegang hati. Allah yang membolak-balikkan hati.
Allah yang memberi petunjuk dan hidayah.
Allah yang mengetuk pintu hati untuk berubah.
Berubah ke arah yang lebih baik atau sebaliknya.
Berubah ke arah pencahayaan atau kesesatan.
Allah juga yang memalingkan diri kalau kita yang terlebih dulu memalingkan diri daripada Dia yang patut disembah.
Allah yang mentakdirkan hati untuk terbuka dan dilembutkan untuk menerima,
Allah yang menyebut kun faya kun untuk semua benda jadi daripada yang tak ada.”
-rooftop rant,hlovate.