Wednesday, March 31, 2010

.deactivate.

"betul eeffah xdok facebook?"

"x caya org mcm awk xde facebook..."

"ye ke xdok?"

soalan yg sering kali ditanya tiap kali isu facebook ditimbulkan..

kenapa?
xpercaya ek....(baca versi suparjo)

percaya lahhhh...(baca versi lagu siti)

******************************************

hakikatnya:
saya pernah ada facebook!
malah, im proud to say yg saya da lama ada akaun tu
since pp sem2 ag
tem maktab ni masih blum di'terjah' dengan demam main facebook tu

but now,
rasa sedih sangat bila tengok kawan-kawan yg terlalu addict dgn laman sosial tu
xtentu masa
xkira tempat
tem lecture pun ada yang buka
semata-mata nk tengok profile org lain
tag + komen gambar, wall
tukar status
dan banyak lagi. hingga x tertulis.

people may say..

"best la ada facebook. bleh contact balik ramai kawan2 lama..."

saya x nafikan,
saya boleh berhubung semula dengan kawan2 lama
yg x pernah dengar cerita, tetiba muncul pun ada
yup!
ada pro dan kontranya..
jadi kena pandai-pandai lah guna..^^

malah,
facebook juga boleh dijadikan sebagai satu medan untuk menyebar dakwah

risalah dan pegangan yang dibawa oleh junjungan besar kita
Nabi Muhammad s.a.w

im realized that saya bukannya org yang terbaik utk bercakap soal ni
bukan juga org yang berhak utk memberi komen tentang isu ini
juga bukan tampil untuk menentukan hukum
tapi,
saya meluahkan apa yg saya pernah rasa + alami
dan relate dengan situasi yg berlaku kini...

orang-orang di sekeliling saya selalu gak menjadikan facebook sbg topik utama
saya pn taw kenapa..
malah, timbul kekeliruan di benak fikiran tentang status facebook itu sendiri
boleh rujuk sini, dan sini
pesan saya buat diri dan teman,
bersosial tu biarlah berpada-pada

tetiba teringat akan analogi yang seringkali saya gunakan tiap kali bahas dulu2:

seorang pencuri telah menggunakan sebilah pisau untuk membunuh seorang mangsa. adakah pencuri atau pisau itu yang bersalah? jika x ada pisau, sudah tentu pencuri itu x akan bunuh mangsa. jika x ada pencuri, belum tentu akan ada orang yang menggunakan pisau itu. begitulah situasi facebook ini.. facebook atau pengguna itu yang bersalah?
(pening la ayat ni...ntah betul ke x..huhuhu)

holistiknya,
pandai-pandailah seimbangkan
mana yang utama
jangan sampai yg dikejar x dapat, lebih malang bila yang dikendong juga turut berciciran

****************************************

untuk saat ini:

saya telah meng'deactivate'kan fb buat kali ke dua
umm,
hari tu ada on jap coz nak sokong earth hour
but now,
biarlah berehat seketika

saya x nafikan,
orang boleh menafsirkan bahawa blogging juga boleh mengundang kekeliruan dari aspek penulisan,
akhirnya membawa kepada fitnah yg berpanjangan

bagi saya,
tulis apa yang dirasa dan diketahui saja
sebab kelak kita akan disoal
blog ni sekadar catatan pengalaman peribadi
lebih kepada coretan peristiwa untuk dikenang-kenang
dan sebaiknya cuba diselitkan sedikit ingatan
semoga penulisan secara x langsung ini mampu mendatangkan kebaikan kepada semua...
yang penting,
"menulislah kerana ALLAH"

No comments:

Post a Comment

inspiring words