Wednesday, January 5, 2011

.protokol.

Malaysia terlalu terikat dengan protokol.
Betul ke?
Itu yang pernah saya dengar.
Kena ikut tu, ikut ini.
Pening.

Sepanjang saya ditaklifkan memegang portfolio itu pun, saya masih x dapat lari dari kerja-kerja protokol
Protokol majlis itu, majlis ini
Kusut.
Sejujurnya, saya xtahu banyak pun protokol majlis
Dush!

“Habis selama ni macam mana kamu buat kerja?”

oh! itu exco saya yang banyak buat.
Dia memang banyak tolong.
Cari orang tu, jumpa orang ni.
Betul. X tipu.
Saya kerja belakang tabir je.
Malah kadang-kadang, x sempat nak kerja pun, dia da siapkan awal-awal
Terima kasih ya awak!
Awak memang banyak ringankan tugas saya
(ceh! Saya ni lagak je busy memanjang macam mak menteri) ;P

Kan bagus kalau sentiasa ada orang yang suka membantu
X perlu fikir banyak.
X payah nak pening-pening kepala.
Yang penting, masing-masing tahu tanggungjawab sendiri!

***

Cerita protokol belum tamat lagi.

Saya terjumpa (sengaja cari sebenarnya) gambar dalam simpanan peribadi ni
Gambar curi-curi yang di’snap’ tanpa izin pemilik – sori ya!
Masa tu ada satu majlis dan ‘kami’ seperti biasa diberi peranan tukang protokol


 “macam mana nak susun pinggang-mangkuk ni?”

“akak, sudu garfu letak kat mana? Kiri ke kanan?”

“akak x pasti la... rasanya bila sudu dan garfu kena letak macam ni. Tapi kalau ada pisau, lain pula cara letaknya... yang tu akak memang x taw..”

Dan banyak lagi.
Akhirnya..

“eh!eh! salah tu..camni baru betul...”
dia tolong tunjukkan.

Kan saya dah bagitahu awal-awal, saya memang x tahu.
Tapi.. sampai bila x nak ambil tahu.
sebab orang kata, x tahu kena belajar, kan?
Buk!buk!

nak makan pun susah bila terikat dengan cara nak susun atur peralatan.
Letak situ, sini. Susun begitu, begini.
Kan lagi senang kalau kita ambil sunnah je, makan pakai tangan
Nak ambil berkat, kita makan dalam dulang sama-sama
Baru terasa dekat dan mahabbah
Yang penting baca Bismillah
Kan?

Saya x tahu kenapa tetiba ringan je tangan nak tulis tentang protokol ni.
Mungkin sebab nanti takut rindu dengan ‘kerja’ ni.
Ye la, tinggal sikit je lagi.insyaAllah minggu depan saya akan 'bersara'.

last, 33:23
untuk saya dan kamu yang bakal ditaklifkan.
saya doakan semoga kamu juga akan 'berprotokol' macam saya, ya?
;)

4 comments:

inspiring words