Saturday, October 17, 2009

.'abid.

spirit yang hilang: sang murabbi
"ustaz rahmat meninggal.."

cerita ni benar2 meruntun perasaan saya, terkesan
walaupun dialek pertuturannya dalam indon..namun itu langsung tidak mematahkan semangat saya untuk memahami setiap butir bicaranya

perjalanan hidup seorang hamba dalam mengabdikan diri sebagai hamba kepada Penciptanya bermula apabila kita membuat "baiah" kepada Allah di alam sebelum ini yang dipanggil alam roh

"Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu mengeluarkan dari sulbi(tulang belakang) anak cucu Adam keturunan mereka dan Allah mengambil kesaksian terhadap roh mereka (seraya berfirman), "Bukankah Aku ini Tuhanmu?" Mereka menjawab, "Betul (Engkau Tuhan kami), kami bersaksi." (Kami lakukan yang demikian itu) agar di hari kiamat kamu tidak mengatakan, "Sesungguhnya ketika itu kami lengah terhadap ini,"
~ Al-A'raf:172 ~

tugas sebagai daie itu bukan sesutau yang mudah
ia satu tugas yang mulia dan amat tinggi nilainya di sisi Allah swt
saya pernah terdengar satu potongan hadis sewaktu menghadiri usrah
(sila betulkan jika salah)
"Barangsiapa yang mengucap Lailaha illah allah, muhammad rasul Allah, dia adalah daie"

Allahu Akbar!
kita semua adalah daie di jalan Allah
hampir saban hari kita melafazkannya walaupun antara sedar atau tidak
tanggapan sesetengah golongan sekular yang cuba memisahkan agama dan kehidupan
yang mana suka berada di stand
"hal2 agama hanya untuk orang agama"
adalah salah sama sekali
sebaliknya, semua orang bertanggungjawab dalam menyampaikan dakwah itu
walaupun secara formal atau tidak
"ballighu anni walau ayat"
sampaikanlah walupun satu ayat(hadis Rasulullah)

Ya Allah..
kerdilnya hambamu ini..
aku terlalu pengecut dalam menyebarkan seruanMU
agamaMU, suruhanMU,laranganMU
Kau ampunilah dosaku Ya Allah

saya teringat pada lirik lagu nasyid firmanNYA
lagu ini benar2 menyentuh hati
subhanallah..Allah telah mengurniakan ilham yang tinggi kepada beliau untuk berkarya
sama2 kita hayati liriknya
video x dapat di downlod
asif~~

FirmanNYA.....

dan sekiranya engkau melihat orang berdosa
menundukkan kepalanya sambil meratap
kini ku lihat
kini ku dengar
kini yakin kembalikan aku semula ke dunia
benarlah firman al-quran di dalam surah as-sajadah ayat yang kedua belas

kini aku lihat
kini aku dengar
kini aku yakin
apa boleh buat
sesal tak berguna
dulu asyik leka
cuma ku pohonkan
keampunanMU...

tak guna
biarpun air mata darah dan nanah kau curahkan
semua tak guna
sengsara
pedihnya azab yang diterima lantaran tingkah kita
yang lagho
benarlah firmanNYA , benarlah firmanNYA

jangan asyik terleka dengan tipu daya dek mainan dunia
jangan lupa arah kiblat luangkan masa berzikir kepadaNYA
hubungan sesama manusia dijalin kerana keredhaanNYA
jadilah insan yang suka memberikan kebaikan sesama insan


membuang

duri di jalanan

tampak mudah

namun sukar dilakukan

mengajak

beramal kebaikan

perlukan kekuatan iman


bukan mudah untuk masuk ke syurga

bukan pentingkan diri sendiri sahaja

jiran tetangga perlu diingatkan sama

agar dia tidak mendakwa disana


jangan kecewa jangan berputus asa

perlu bersabar walau sering dicerca

dia tak faham kita cuba fahamkan

dengan penuh kasih sayangkan umat

Nabi tunjukkan


hei manusia usahlah terleka

dunia cuma mainan sahaja

bagai bayang yang pasti menghilang

lenyap


sesungguhnya yang benar

beriman pada KAMI

jika diingatkan

segera bersujud bertasbih puji ALLAH nan Esa


kini aku lihat

kini aku dengar

kini aku yakin

apa boleh buat

sesal tak berguna

dulu asyik leka

cuma ku pohonkan

keampunanMU


Ya ALLAH

ampunilah segala dosaku bak buih yang terapung dilautan

sengsara

pedih azab ku terima lantaran dosa yang tidak ENGKAU maafkan


andainya boleh ku pulang ke dunia

ingin ku ucapkan sepatah subhanallah

tapi tak mungkin kini ku di alam lain

lautan air mata darah tak berguna


ALLAHHU Rabbi

pandanglah amalku

walau sekadar duri yang ku alihkan

itu yang mampu terlaksana olehku

dengan tahap iman serendah itu

ampuni aku..

ampuni aku...

ampuni aku....

ampuni aku.....

~~ana 'abid dhoif...

No comments:

Post a Comment

inspiring words