Friday, January 1, 2010

.karenah.

salam tahun baru masihi buat semua

xterasa setahun yang penuh suka + duka itu
telah pun berlalu dan pergi meninggalkan kita
kini lambaian 2010 mula menyapa
membuatkan aku kembali bermuhasabah

menghitung amalan yang setitis cuma

yang hanya akan dibawa bertemu PEMILIKKU

astaghfirullah!

alangkah sia-sianya hidupku

andainya aku langsung pernah menjalankan
tanggungjawabkan utama aku di muka bumi ini

iaitu sebagai seorang makhluk dan juga khalifah


walaubagaimanapun,
semoga dengan kedatangan tahun baru ini
akan lebih mendekatkan kita kepada Sang Pencipta

kerana sesungguhnya



><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>

bukan niat untuk mengeluh

tapi sekadar berkongsi beberapa peristiwa yang berlaku hari ini
umm,
permulaan 2010 yang x berapa baik

bermula dari pagi sebelum nek bas

dan berterusan hingga ke KL

aduii..

ujian..ujian..

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


cerita 1 :

lokasi
bilik iron

situasi
umi tgh iron baju, dan saya sedang menyelongkar baju-baju di dalam bakul


"kak, cube tengok 'pinjung' baju ni. cik faizah salah wat la. umi kiri. tapi dia wat kanan"


"x kan bleh salah lak. ntah2 tu kut bahagian dalam kut"

"x eh. cbe tengok ni..."

lama sket...
"ntah2, kita tuka baju x?"

dan bekfes tu, saya makan nasi kerabu berulamkan air mata.
aduiyaii. sape x sedih.
tertuka kain utk wat baju.
da la baju baru.

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

cerita 2 :

lokasi
atas bas

situasi
tengah cari sit 7C, 8C dan 10C(all single sits)

"pak cik, ni tempat saya"

"tu.. duk belakng tu"(smbil tunjuk sit yg ke 2 dari blkg)

"tapi, ikut tiket saya, tempat ni..."

"belakang..belakang"

makcik sebelah dia sampuk
(i guess isteri dia):

"duk belakang je la dik. nati kat merapoh kita tuka"

terus ke belakang sambil air mata mula bergenang.

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

cerita 3 :

lokasi
dalam bas yang belum bergerak lagi

situasi
sit 9A(tempat pak cik tadi)

saya jenguk luar tingkap.
umi pun mcm wonders sambil tunjuk-tunjuk.
agaknya da perasaan kenapa sy bleh berada kt sit tu, sedangkan im supposed to sit on single sit
umi kol..

"bakpe duk blkg? bukanke sume sits kita single.."

"ntah la. ada orang amik sit kakak"

"sapa?"

"a guy. tua"

"tell da driver. ikut tiket laa.."

"da la. malas nak carik gaduh ngan pak cik tuh sebab bini dia pun pretend sama"

"abes?"

"ill sit here"

"nati klu nak tuka, bgtaw driver ya"

kekal berada di sit 9A hingga sampai kat greenwood.

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

mood saya yg agak tinggi pagi tadi bertambah-tambah tinggi dengan insiden lam bas tuh.
angah pun turut ada prob lam bas tadi.
pak cik depan dia plak wat hal ngan sit dia
jatuhkan sit sampai rapat sangat ngan sit angah
da la naikkan tangan ke belakang
eiiii..
saya yg tengok dari belakang pun taw yg dia x comfort
alih2,
dia tuka sit duk kat tempat kosong depan saya

angah says:
"ignore them. just sum kind of people. lot of them r more weird
outside there"

da la perut meragam sepanjang jalan.
len orang yang pegi klinik, len orang plak yang sakit.
actually,
semalam abang disyaki cirit-birit. da pegi klinik.
nyaris-nyaris umi suh batalkan tiket klu dia x sihat ag.
pagi ni dia nmpak ok jek.
tapi, saya lak yg over.
naseb bek x wat perangai lebih2. susah nak cari ladies bila bas da gerak.

papepun,
im realized yang sume tu adalah ujian ALLAH
macam satu lirik nasyid tu:
"ujian adalah.. tarbiyyah dari Allah. apakah kita kan sabar.. ataupun sebaliknya.."

banyakkan bersabar.
innallaha maa assobirin.
^^

No comments:

Post a Comment

inspiring words