Monday, January 11, 2010

.yakin.

seminggu pertama di alam PISMP telah pun berlalu
mencabar. kepenatan. dan semuanya totally different.
dunia foundation sudah tiada lagi dalam kamus hidup saya
kini, yang ada di depan saya
adalah satu perjalanan jauh dalam menuju pendakian menghabiskan degree!
huish..^^

Sabda nabi,
“Barangsiapa yang inginkan dunia maka dia perlukan ilmu, barangsiapa yang inginkan akhirat, maka dia perlukan ilmu, dan barang siapa yang inginkan kedua-duanya maka dia perlukan ilmu.”

teruja.
x sabar.
bukan kejayaan semata yang dicari. tetapi redha Allah yang mesti didahului!
amin~
*******************************************************

"Ya Allah, tambahkanlah bagiku rezeki yang banyak lagi halal, iman yang benar, ilmu yang bermanfaat, kesihatan yang elok, kecerdikan yang tinggi, hati yang bersih dan kejayaan yang besar."

alhamdulillah.
result exam dah keluar.
syukur alhamdulillah atas kejayaan yg x disangka-sangka ini.

saya hampir putus asa dan lemah semangat tem exam last sem.
jadual pack dengan aktiviti.
komitmen kerja yang tinggi.
pembahagian masa yang kelam-kabut.
di tambah-tambah dengan keputusan xm yg drop sem 2..
benar-benar membuatkan saya hampir mengalah sebelum sempat berperang!

namun, saya yakin dengan janji Allah:

“Sesungguhnya Allah pasti menolong orang yang menolong (agama)-Nya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha kuat lagi Maha perkasa,” (Al Hajj : 40)

alhamdulillah.
tiada kata-kata yang mampu saya gambarkan lagi perasaan ini.
syukur yg x terhingga..
suka untuk saya kongsi bersama result foundation saya
(untuk dimuhasabah kembali agar mendapat keputusan yang lebih baik)

semester 1 - 3.55
semester 2 - 3.37
semester 3 - 3.70
PNGK : 3.53

semoga dengan result ini akan menjadi pencetus inspirasi saya dalam usaha meningkatkan prestasi diri!
insyaAllah^^

*****************************************************

Ya Allah aku berlindung dengan Mu daripada ilmu yang tidak diamalkan,
Aku berlindung dengan-Mu daripada ilmu untuk kemegahan.

Tuhan… Ilmu itu adalah cahaya penyuluh kehidupan. Jangan pula kehidupan orang lain tersuluh tapi kehidupanku gelap,
Di akhirat kelak menjadi hujah & saksi mengapa aku tidak amalkan.

Ya Allah aku memohon kepada-Mu betambah amalku,
Jangan sampai usahaku orang lain selamat & aku tidak,

Ya Allah aku berlindung dengan Mu daripada ilmu yang tidak diamalkan,
Aku berlindung dengan-Mu daripada ilmu untuk kemegahan
Tuhan… Ilmu itu adalah cahaya penyuluh kehidupan,
Jangan pula kehidupan orang lain tersuluh tapi kehidupanku gelap,
Di akhirat kelak menjadi hujah & saksi mengapa aku tidak amalkan,

Ya Allah aku memohon kepada-Mu betambah amalku,
Jangan sampai usahaku orang lain selamat & aku tidak,
Ya Allah aku berlindung dengan-Mu daripada ilmu untuk mujahadah
Serta membantuku untuk beribadah & bertaqwa

Ya Allah aku berlindung dengan-Mu jangan sampai ilmuku melaknatku
Semula kerana bermegah-megah & tidak amalkan,
Jadikanlah aku bertambah-tambah ilmu bertambah dekat dengan-Mu,
Bertambah ilmu bertambah ibadah & amalan,

Tuhan jadikanlah ilmuku boleh memimpin diri & orang lain,
Boleh menyuluh hatiku & menyuluh hati orang lain,
Seterusnya jadikanlah ilmu itu sentiasa memberi manfaat & syafaat
Amin Ya Rabbal Alamin..

No comments:

Post a Comment

inspiring words