Wednesday, February 16, 2011

.jiwa.

Kita sama-sama baca post ni... 
dengan rasa macam 'saya' tu adalah diri kita sendiri..


Saya rasa sangat berbunga-bunga sekarang ni.
“dalam hati ada taman”
Bukan sebab baru balik dari taman seribu bunga kat melaka tu.
Tapi sebab baru balik dari taman syurga di dunia. *halaqah lah kan..*

saya betul2 baru rasa,
betapa Allah sangat banyak bersabar dengan saya.
Diuji saya dengan pelbagai macam ujian yang saya tak tertanggung rasa,
tapi saya tidak meluahkan pada Dia. Saya tidak menyerahkan hati ini padaNya.
Sombong mungkin..
Bila duji lagi dengan ujian yang sama,,
saya menjadi sangat frust.
 
“kenapa kena lagi? Bila nak berhenti?”
 
Diluahkan ke'frust'an pada ukhti terchenta.
Tahu apa dia kata?
 
“ Allah uji kamu for the second time sebab maybe kamu tak lulus dengan cemerlang pada ujian yg first tu”

erk. Waktu tu saya sentappp.
Betul! Memang betul.
Mungkin bila ujian tu dah berlalu,
saya lupa bersyukur. Saya lupa yang Allah lah yang membantu saya.
Saya lupa yang tanpa bantuan Dia, tiada siapa yang boleh tolong, bahkan saya sendiri tak mampu bantu diri sendiri.

Dia dah banyak kali 'menampar' saya,dengan memberi pelbagai ujian,.
Untuk mengingatkan saya untuk kembali kepadaNya.
Kenapa saya masih terleka? Sombong?

Apa yang saya ada sangat, yang boleh dibanggakan?
NONE.

Macam hadith ghulam,
kisah ghulam (budak), yang sanggup korbankan nyawa untuk sampaikan agama Allah.
Bagaimana dia merelakan dirinya untuk dipanah,, hanya untuk menyebarkan bahawa yang berkuasa itu hanyalah Allah.

Tapi,
saya??
Apa yang dah korbankan?
Setelah pelbagai nikmat Dia berikan,
segala kesabaran Dia dengan perangai sombongku ini??

kadang saya terlupa dengan janjiNya,

"Hai orang-orang mukmin, jika kamu menolong (agama) Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu." (Muhammad 47:7)

*ok, sila tanya diri sendiri juga bagi soalan2 di bawah*
  • Apa yang dah saya buat untuk membantu islam?
  • Adakah sudah semaksima mungkin?
  • Adakah sudah layak untuk digerentikan syurga itu milik kita?
  • Atau saya hanya ambil kerja ini sebagai part-time je?

Saya bersyukur, kerana Allah banyak bersabar dengan saya selama ini.
 
Nobody: “so, apa yang kamu nak korbankan?”
saya : “Everything!”
 
ayuh!
 
 

uhhu..
Moga Allah merahmati setiap jiwa-jiwa yang menjual hatinya hanya kepada Allah.
jiwa kamu, dan jiwa saya terutamanya. 

No comments:

Post a Comment

inspiring words