Tuesday, June 23, 2009

.purse.

ciri-ciri:

1.kaler - merah
2.brand - piere balmain
3.isi lam tu - duit 120$ +- , identity card(cmne nak cek-in balik bln 8 neh!) , lesen(da la x abes ag tempoh P) , bank cards:maybank + giro(elaun?) , gambar family , etc....

ive lost my purse!
saya menyedarinya tyme kat libry tadi.tu pn coz nak g photostat bahan subjek PA.
cuak+cemas+sedih+sayu+ase cam nak nangis(da nanges pn!)++

b4 tis, i was in cafe.after finished my lunch, i got a call from one of my debate's team.she asked me to book a place(either dewan idris/jalil) 4 da friendly parlimentry debate tomorrow evening.without hesitated, i went to office to get da booking form n fill it respectively.then, went to JBM to get the signature from lec n went back to office to submit it.

on my way to hostel, i dropped by at library to find some notes for my new lesson, Aqidah.(jumping search:cover to cover) after been there for about 1 hour with a few books in my hand, im ready to copy it at acik's store. unfortunately, i realized that ive lost my purse!

blurred.stucked.n last,sleep.

..........(cm buat esei english lak-wat a bad grammar n limited vocabs)!.............

da cari sume tempat yg saya pegi, but i still cant find it!
innalillah...astagfirullah al-azim...[tu je yg smpt sy ucap]

al-baqarah:156
(yaitu) orang-orang apabila ditimpa musibah, mereka berkata"inna lillahi wa inna ilaihi rajiun"(sesungguhnya kami milik Allah dan kepadaNyalah kami kembali)

musibah.tu je yg saya dapat fikir.mungkin saya ada buat salah dan inilah balasannya yang patut saya terima.saya redha.
dan mungkin juga, ini adalah satu malapetaka.yakni, ada oarang yang memang ingin mendapatkan rezeki melalui cara mengambil dompet saya.
malahan berkemungkinan juga, ia berpunca dari kecuaian saya yang x saya sedari atau saya sendiri lakukannya.kecuaian yang saya x sedari: saya x menutup zip beg dengan sempurna sehingga boleh mendorong orang untuk mengambilnya.atau juga, saya sendiri lakukannya: saya melakukan kecuaian dengan meninggalkan/meletakkan di mana-mana sahaja.
wallahu a'lam.

namun,seingat-ingat saya, tempat terakhir saya mengeluarkan dompet tu adalah di cafe.apa yang berlaku selpeas itu, ...........................(i cant memorize it smoothly!)

walau apapun terjadi,saya redha.mungkin bukan rezeki saya.semoga Allah turunkan rezeki yang lebih baik untuk masa akan datang.saya halalkan jika beg itu diambil oleh sesiapa tanpa sengaja ataupun dengan niat.semoga dengan duit yang x seberapa di dalam dompet itu dapat "membantu" Allah ini jika dia terdesak untuk mengambilnya, semata-mata kerana amat memerlukan.

tipu jika saya katakan, saya tidak kecewa.sedih.malahan, air mata ini telah beberapa kali gugur membasahi pipi.sewaktu beberapa kawan menelefon bertanyakan musibah yang melanda, sempat lagi dia berseloroh:

"awak cam dok sedih pun.tabah btul"
huhuhu~
'sahabatku' itu tidak tahu betapa aku sebenarnya sedang menangis sewaktu keajidian itu berlaku.nasib baik masih dapat mengawal emosi dan suara.

abah dan umi juga ada berpesan, serahkan semua itu pada Allah.kita dah ikhtiar cari dan bertanyakan pada orang. sekarang, redhakanlah semuanya. semoga Allah memberi petunjuk pada kakak. berdoalah padaNya.mengadulah padaNya.

alhamdulillah.hati sekarang terasa lebih lega. sudah tidak ada kerisauan lagi cuma, masih mengharap pada purse yang mungkin akan "kembali" ataupun selama-lamanya "pergi".saya teringat pada satu kisah yang berlaku pada abah beberapa tahun yang lalu.ketika itu, abah sedang mengikuti satu pertandingan mencari harta karun di Thailand.agak jauh bukan?bermusafir sambil berhibur(dalam erti kata lain sedang bertanding).sewaktu dalam perjalanan pulang(selepas memenangi tempat pertama dalam pertandingan tersebut), beliau berhenti solat di sebuah masjid di Kelantan. ketika menukar pakaian di tepi kereta(tukar seluar-kain),dompetnya diletakkan di atas bumbung kereta(bahagian atas).dan selepas itu, beliau terus masuk dan solat bersama sahabatnya-sahabatnya.dompet itu masih di situ.dan semasa meneruskan perjalanan pulang, beliau terlupa untuk mengambil dompet yang masih berada di bahagian atas kereta itu.dijadikan cerita, sewaktu melintasi satu "fun-fair"(kira-kira 5-7 km dari rumah), dompetnya terjatuh betul-betul di hadapan pintu masuk tersebut.dan ketika itu, muncullah seorang hamba Allah yang terlihat dompet tersebut. hamba itu terus bergegas ke rumah saya untuk memulangkannya.pada fikirannya, dompet itu mesti tercicir sewaktu abah memasuki "fun-fair" itu.namun, telahannya jauh sama sekali. dompet itu terjatuh kerana sewaktu melintasi kawasan tersebut, terdapat lubang yang mana memungkinkan ia tercampak jatuh semasa kereta memasukinya.dengan izin Allah, dompet itu telah sampai ke tangan umi melalui hamba Allah itu(waktu itu, abah masih belum tiba di rumah kerana menghantar kawan-kawannya pulang terlebih dahulu).masya-Allah.tuan belum sampai.tapi dompetnya yang lebih awal sampai.ajaib bukan?semua itu kuasa Allah.Alhamdulillah...itu saja yang mampu diucapkan oleh bibir.bersyukur.

dan saya?
tidak terlalu menaruh harapan yang tinggi seperti pengakhiran cerita abah itu.cukuplah sekadar ic,lesen dan kad bank dipulangkan.itu sudah lebih daripada syukur.alhamdulillah.

walau apapun berlaku, hidup masih perlu diteruskan.yang pergi tetap pergi.tapi,kisah purse ini, mungkin akan kembali.

benarlah
'we seldom miss something when we have lost it'

MODE:masih mengharap

note: ayat agak skema + panjang...nak ilangkan stress benanye!huhuhu~

No comments:

Post a Comment

inspiring words