Sunday, November 8, 2009

.misunderstanding.

mood saya malam ni agak kurang baik
bermula dari perang dingin ngan angah tyme makan malam tadi
dan terbawa-bawa tem saya kol umi
at last, saya dan umi agak tegang skrg

salah saya? umi? of course not...
umi xtaw..tapi cara umi yg buat saya terkilan
wajarkah?
seorang anak kecik ati ngan mak dia...
angah? ntah laa..dia cm xnak contribute
wat dunno je..
mungkin silap saya gak..
cam umi bgtaw..

"kakak guna ayat perintah. suruhan. bukannya teguran."
sedangkan saya taw..
berdakwah itu perlu dengan hikmah
hikmah=berkesan+menusuk lam ati..
baru betul..

"serulah(manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah (perkataan yang tegas dan benar yg dapat membezakan antara yang hak dan yang batil) dan pengajaran yg baik., dan berdebatlah dengan mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu, Dialah yang lebih mengetahui siapa yang sesat dari jalanNYA dan Dialah yang lebih mengetahui siapa yang mendapat petunjuk."
al-nahl:125

Allahu Akbar! salahkan cara saya selama ini?
kekadang, berdiam diri adalah lebih baik
sedangkan hati meronta-ronta untuk buat teguran
Ya Allah..lemahnya hambamu ini..
terasa terlalu jauh aku denganMU..

benarlah antara tanda-tanda umat akhir zaman
maksiat+kejahilan di depan mata..
tapi, kita x mampu nak tegur
sedangkan Nabi telah mengingatkan..

"Sesungguhnya apabila ada di kalangan kamu yang melihat perkara mungkar, hendaklah dia mengubah dengan tangannya, kalau tidak berkuasa mengubah dengan tangan ,maka dengan lidah, kalau tidak berkuasa dengan lidah, maka bencilah di dalam hati, itulah tanda selemah-lemah iman..."

YA Allah!lemahnya tahap imanku..

*******************************************************************

"kalau laa umi taw apa sebenarnya yg berlaku..."

"kakak ada sorok sesuatu ke dari umi tentang angah?"
tanya umi. tegang.

"umi perasan dah selama ni..cam ada komplot je antara adik2 ni.."

gurlp!umi taw?

"umi bleh rasa ada sesuatu yg x kena antara kakak+adik2 dan angah. xyah nak tipu."

"biarlah umi..skrg x sesuai nak ckp. kakak nak face to face. nak cakap sendiri"
nak bgtaw umi ke? umi percaya x nanti?
abang..pliss. tolong kakak...

"umi nak kakak taw yg apa yang umi pesan kat kakak, sama je ngan angah. apa yang umi nasihat angah, gitu la jugak umi ingatkan kakak. mungkin umi xperlu nasihatkan kakak sebanyak sebanyak angah, tapi percayalah.. umi x pernah kata yg umi duk site angah. kalu kakak x bgatw cite sebenarnya, smpai bila2 pun umi xkan taw situasi sebenarnya. apa yg umi taw setakat ni, ni je yg umi leh control. skrg da moden, ada enset. laptop. umi x mampu nak kawal banyak. umi cuma bleh ingatkan dari jauh je. selagi xde pape, umi akan rasa semuanya baik"

saya akhirnya bersuara..
"tapi...klu adik pun leh cakap gitu, umi xde rasa pape ke?"

"sbb tu la umi suh bgtaw pasal pe. apa sebenarnya yg berlaku. adik tu kecik ag. baru umur 10 tahun. dia cuma cakap kosong je. bukannye taw pape pun"

saya pernah hasut adik2 untuk benci 'dia'?
ya. saya akui. sebab angah pernah tertangkap dengan saya.
tapi, x bermaksud saya terus-menerus 'serang' angah.
kakak nak angah taw yg kakak+abe n adik2(kakak pun x taw spe sites kakak) memang pernah wat komplot lepas kejadian aritu..
tapi sekarang, x lagi.
kami wat sume ni sebab kami sayang angah. xmo angah hanyut jauh ngat. balik lah semula ke jalan yang ALLAH redhai ni, angah.
cinta dunia x ke mana angah
wat kita lalai je dari Pencipta
sebab "boleh jadi apa yang kita suka tu, bukan yang terbaik untuk kita. dan boleh jadi juga, apa yang kita benci tu, itulah yang sebenarnya untuk kita"
al-baqarah: 216

sungguh!
kakak wat sume ni sebab kakak sayang angah kerana ALLAH
bukan sebab pape..
jauh sekali sebab kakak jeles ngan angah
cuma kakak nak angah hargailah kehidupan dunia yg sementara ni
memang cinta itu fitrah
sume orang xleh nak sangkal fact ni
tapi,
bukan masa yang sesuai sekarang ni
xtaw la klu angah da wat istikarah..n angah rasa dialah yg tercipta untuk angah
bagi kakak,
selagi belum sampai, masa dan orang yang tepat
insyaAllah kakak xnak labuhkan cinta kakak kepada orang lain
biarlah cinta dan sayang itu untuk dia sahaja
buat masa sekarang,
cintalah ALLAH dan RasulNYA dulu..
dan sungguh, itulah yang terbaik..berbanding cinta2 lain

angah akan rasa betapa manisnya iman itu bila kita semakin dekat denganNYA
Ya Allah...
bantulah aku untuk pilih jalan yang benar..
kekalkan aku atas jalan yang diredhaiMU ini..
aku mohon YA ALLAH...

ntah kenapa malam ni terlalu sensitif
sebaik buka laptop je
tazkirah hari ini trus keluar ayat cmni..

Maksud firman Allah: Katakanlah; "Hai manusia, sesungguhnya telah datang kepadamu kebenaran (Al Quran) dari Tuhanmu, sebab itu barangsiapa yang mendapat petunjuk maka sesungguhnya (petunjuk itu) untuk kebaikan dirinya sendiri. Dan barangsiapa yang sesat, maka sesungguhnya kesesatannya itu mencelakakan dirinya sendiri. Dan aku bukanlah seorang penjaga terhadap dirimu." Dan ikutilah apa yang diwahyukan kepadamu, dan bersabarlah hingga Allah memberi keputusan dan Dia adalah Hakim yang sebaik-baiknya. (At Taubah:108-109)

terkena kah dengan situasi saya sekarang?
wallahu a'lam..

"umi xnak dikatakan terlalu mengongkong hidup anak2. umi tahu mcm mana caranya nak didik anak2. dan ini cara umi.."

saya x berani nak kata pape. umi memang tengah tegang.
teringat satu frasa BERPRINSIP TIDAK JUMUD, TERBUKA TIDAK HANYUT
saya pun xnak dikatakan terlalu jumud dalam hal2 agama, namun dalam masa yang sama.. saya x nak terlalu terbuka bila sampai bab2 camni.. semuanya kerana takut hanyut ditelan manisnya dunia ini..

terfikir..
sama ke cara didikan antara saya dan adik-adik lain?
bagi saya, saya dididik agak keras+tegas
mungkin sebab saya anak 1st...
berbeza
paling ketara bila tengok adik
mungkin x sesuai nak compare ngan dia
tapi, memang saya leh wat konklusi sendiri...
x sama.
bukti.. cara abah didik kami mengaji al-quran
one thing yg saya tengok..
adik lambat khatam quran berbanding saya
darjah 4 x khatam ag..saya?
alhamdulillah...di awal usia lagi..
papepun,abaikan. ini bukan hak saya untuk mempertikaikannya.
abah dan umi da cara tersendiri.

telefon akhirnya itu dimatikan tanpa sebarang salam dan ucapan manis seperti selalu.
saya terkedu. umi terasakah?
dan buat keberapa kalinya, gugur jua benteng air mata yang telah sekian lama disimpan sejak dari awal perbualan tadi. sumenye apabila kami berbicara soal angah.
kakak minta maaf.

2 comments:

  1. Hmmm..mcm paham je wat hppnd..well, i understnd..but i m not saying tt i agree w u totally..or ur mum! Cuma..the best way to tackle e issue is thru face to face discussion..wif both sides..angoh n umi..if they disapproved ur points..then just leave it to ummi to handle it HER WAY! and SHE IS RESPONSIBLE FOR THAT..Angoh? a girl who is in 'head over heels' mood..payah nak ditegur..kena sabar!

    ReplyDelete
  2. X taw nk kate ape..huhu..cume pepaham ah angah tu camner,ork? yerlah kite kan adekk,yer tu kakakk,,yer pon bley pikir sndri mne baek mne bruk.. sposen tu bley ah support hujah kakak, yg laen tu stuju ape yg mCHIQ ckp..

    ReplyDelete

inspiring words