Monday, July 6, 2009

.emosi.

sesi pembelajaran hari ini dirasakan agak lama. lebih2 lagi sewaktu subjek last,bahasa Arab.otak masih lagi mampu berfikir,namun mata amat berat sekali untuk dicelikkan.mata akhirnya semakin kuyu dan layu sehingga tertutup untuk beberapa ketikanya sehinggalah sahabat di sebelah mengejutkan saya,

"eeffah, nanti ustaz tanya sebut nombor 21"

dalam keadaan mamai, 21!
nah, ini mungkin kesan kerana saya tidur agak lambat semalam.ya!lambat. ketika jam menganjak ke pukul 4.00am, saya masih lagi terkebil-kebil di atas katil.mata masih belum mampu ditutup.ntah kenapa...

kemahiran kecerdasan emosi.
satau pembelajaran yang benar2 menguji emosi saya dan rakan2 sekelas.agaknya, subjek ini sengaja diperkenalkan untuk mengcungkil emosi bakal2 guru. sama ada dipaksa atau rela.dan aku?langsung tidak terkecuali untuk dipanggil turut serta meluahkan perasaan serta isi hati yang selama ini dipendamkan.umpama ku pemdam sebuah duka-jangan lupa lirik!masih terngiang2 kata2 seorg muslimin sewaktu perjumpaan itc semalam,

"talian hayat ada?"(soklan ini begitu femes jika kami diuji dengan kuiz)

"oo..xde2.ni bukan rancangan jangan lupa lirik.sapa2 yang tengok cite tu, mengaku je."

berbahang panas.pipi.telinga.amat pedas sekali kata2 itu. benar2 mengcengkam jiwa dan menusuk kalbu.namun, itulah realitinya yg terpaksa saya terima.dan sy yakin, hanya saya dan dia yang paham situasi sebenar pada waktu itu. ini semua gara2 YM yang berstatuskan-ku pendam sebuah duka.
aduh!

berbalik pada emosi.agaknya subjek ini benar2 menarik.ada seorg rakan(merangkap rumateku sendiri), menangis teresak-esak sewaktu menceritakan pengalamanya dimarahi oleh seorg guru. saya sendiri turut bercerita tentang "paksaan" umi yang mendesakku untuk belajar di sini. dan sehingga kini, tiada kata yang mampu saya lafazkan kepadanya melainkan:

"alhamdulillah. umi tahu yang terbaik untuk saya dengan izinNya."

pertandingan hafazan tadi berlangsung dalam keadaan yg agak hambar. dengan keramaian peserta sebanyak 6 orang, saya pasti penonton sendiri boleh mengagak siapakah juaranya. dan sudah pasti, org yg sama itu akan mewakili pertandingan tilawah pula pada esok hari. bersamaku.
waduh23!

suara dah keras.da lama x mengaji.n yg sure, im nope really expert in tilawah.sekadar belajar suka2 sewaktu sekolah dulu dan akhirnya membawa kpd satu minat serta mendekatkan diri dengan dunia taranum ini.semua itu hanya sekadar x sengaja.

bukan kemenangan yg saya impikan.jauh sekali untuk menunjuk2 apa yg saya cuba tampilkan, cukuplah sekadar kemasukan nama saya dalam pertandingan tilawah esok sebagai satu medan(bench mark dan kayu ukur) saya kepada arena ini. dan saya yakin, peserta2 lain adalah lebih baik dari saya.masing2 ada kebolehan dan keunikan suara yg tersendiri. perhaps so.

btw, wish me luck k!malam ni akan ada latihan ngan akak senior yg pernah jadi juara di college ni. n esok, agaknya masih kekalkah kejuaraannya itu?

MODE: skema x bermaksud saya beremosi, tetapi 'agah' yang amat...hehehe.

No comments:

Post a Comment

inspiring words